Groep 5-6
Zomaar een dag…
Vanaf 8.20 uur zijn de kinderen welkom op het schoolplein. Zodra de kinderen binnen komen, hangen ze hun jas op en zetten hun tas in het lokaal (28 tassen – en soms ook nog gymtassen) passen niet op de kapstok. Eenmaal in het lokaal pakt ieder kind zijn Chromebook en logt in op zijn of haar account.
De meeste lessen zijn schoolbreed. Dit betekent dat iemand die bijv. op een ander niveau rekent, naar een andere groep kan gaan om op eigen niveau de stof aangeboden te krijgen.
Iedere week hebben 2 kinderen de beurt om weekdienst te zijn. Zij zijn de ‘helpende handen’ voor de leerkracht. Helpen spullen uitdelen, zorgen dat de kasten netjes zijn opgeruimd, ramen dicht aan het eind van de dag, plantjes water geven etc. Mocht u thuis nog plantjes hebben die een nieuw huis zoeken… de klas is nog erg kaal en kan wel wat groen gebruiken.
Op de whiteboards naast het digiboard staat de dagplanning voor de kinderen. Hier kunnen zij precies zien wat er die dag op het programma staat (en welke lessen er gemaakt moeten worden)
Snappet
Tijdens rekenen, taal en spelling werken de kinderen via Snappet op chromebooks. Ieder kind heeft zijn ‘eigen’ Chromebook. Het grote voordeel van digitaal werken is dat de kinderen heel veel opgaven kunnen maken die bij hun niveau passen. Het programma geeft direct aan wanneer een opgave goed of fout is. Foute opgaven kunnen dan ook direct nog een keer geprobeerd worden. Snappet houdt nauwkeurig bij wat het niveau van het kind is en wanneer een kind een lesdoel heeft bereikt (of juist niet). Lesdoelen die nog niet bereikt zijn, worden in werkpakketten gezet, zodat de leerling hier extra mee kan oefenen. Wordt de stof wel beheerst, dan mag het kind verder werken aan het ‘plusje’. Snappet zal nu opgaven op het juiste niveau voor de leerling geven. Ook voor de leerkracht is goed te zien welke kinderen nog extra instructie nodig hebben of juist verder kunnen werken.
Gym
Donderdagmiddag krijgen de kinderen gym van onze vakleerkracht Birrit. We gaan op de fiets naar de gymzaal. Best een onderneming met 28 kinderen. Het is daarom van belang dat de kinderen veilig kunnen fietsen. Zadels niet te hoog staan, geen zachte banden en hun gymspullen in een rugzak of veilig op de fiets gebonden, maar niet aan het stuur.
Leskracht
Vorig schooljaar is er een begin gemaakt met Leskracht. Een nieuwe methode voor de wereld oriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wetenschap, techniek). Hierbij gaan de kinderen middels een zelfbedachte onderzoeksvraag op onderzoek uit om antwoord te vinden op hun eigen vraag. Dit wordt gedaan met –zoals het genoemd wordt- “21 -eeuwse vaardigheden” . Het antwoord op de onderzoeksvraag wordt dan met een groepje gepresenteerd (in veel verschillende vormen) aan de rest van de groep. Hierbij breiden ze hun woordenschat uit, verbinden informatie en kennis met elkaar en omdat ze zelf nieuwsgierig zijn naar het antwoord, is de motivatie om te leren groot. De leerkracht heeft vooral een sturende rol in dit proces.
Huiswerk
In groep 5 en 6 is er nog niet zo veel huiswerk. Er zijn echter wel onderwerpen die heel goed thuis geleerd/ geoefend kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de tafels of topografie. Ook kan het voorkomen dat een leerling wat extra oefenstof meekrijgt om de stof net iets beter te beheersen. In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen wel huiswerk: het kan geen kwaad om hier al een beetje aan te wennen.
Parro-app
Via de parro-app zullen wij berichten mbt school naar u sturen. Niet alleen de agenda/planning van school; we proberen ook regelmatig een berichtje te sturen om te vertellen waar we in de klas mee bezig zijn. Wist u dat u uw zoon/dochter ook via deze app kunt ziek melden, mocht dit nodig zijn? School bellen hoeft dus niet meer (mag wel).